Huskatalog, ett levande media

När man pratar om media så finns det väldigt många olika typer av media. Inte bara finns det mängder med olika medier, utan de medier som finns är också på olika nivåer när det kommer till hur aktuella de är i dagens medieklimat. TV har t.ex. sedan det kommit, eller i alla fall strax efter varit ett ganska aktuellt media. Tryckt media som tidningar och kataloger som t.ex. huskatalog har lite annat liv, tidningar har varit stort länge men nu med teknologiska framgångar dött av lite, eftersom man istället konsumerar nyheter osv på nätet. Digitala medier har på den senare tiden växt enormt och många medier har fått anpassa sig efter detta för att inte förlora all sin publik. En intressant media är dock det som tidigare blev nämnt, nämligen huskatalog, och egentligen alla sorters kataloger. Om man kollar på ett media som huskatalog så är det ett tryckt media som nämnt tidigare har haft det tufft, egentligen. Mediet huskatalog, eller produktkatalog har faktiskt hållit ganska starka positioner, trots den digitala utvecklingen som har tagit oss med storm. Fortfarande så beställs det från många olika butiker och försäljare olika kataloger som produktkatalog, huskatalog och allt som visar upp produkter. Givetvis Köps det också fortfarande en del tryckta nyhetsmagasin också, men de har mer tvingats att flytta online, vilket inte är helt nytt för de, men ändå en utmaning eftersom färre vill betala för nyheter på nätet. Istället har tidningarna tvingats sätta upp betalväggar för att tjäna pengar på samma sätt som de tidigare gjort på att sälja lösnummer eller prenumerationer. Borde inte detta vara samma för andra tryckta medier med då? Man kan tycka det, men antagligen är det så att det faktum att man kan beställa exempelvis en huskatalog undan kostnad gör att mediet funkar, och att människor som beställer dessa, gärna sitter och bläddrar i en katalog i papper snarare än på nätet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *